13 Simpele Manieren Om Meer Van Jezelf Te Houden

In dit artikel leer je:

  • check
    13 manieren om vandaag nog positiever over jezelf te denken
  • check
    Wat alle zelfverzekerde mensen weten - dat jij niet weet
  • check
    Een 5 minuten durende oefening om je eigenwaarde te verhogen
  • check
    Welke eenvoudig te vervangen gewoonten jou op dit moment tegenhouden om van jezelf te houden
  • check
    ... en nog veel meer
13 manieren om meer van jezelf te houden

Hoe kan je leren om van jezelf te houden? Hier is een praktische handleiding:

Jezelf niet graag zien of onvoldoende zelfliefde hebben, is een lastig probleem. Helemaal omdat er geen doktersvoorschrift is om ervan af te komen. De huisarts kan je hoogstens naar een psycholoog sturen, waar je lekker een uurtje per week over je ellende mag praten.

Dat helpt natuurlijk niet om je een gezonder en sterker mens te voelen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je moet stoppen met luisteren naar je arts of psycholoog. Als je onder behandeling bent: blijf dat vooral. Maar er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je zelfliefde een flinke boost te geven.

En daar wil ik het vandaag over hebben.

In dit artikel krijg je mijn dertien beste manieren om wat te doen aan je gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen. Als jij jezelf niet graag ziet, zal daar verandering in komen als je mijn tips opvolgt.

Hier komen ze:


Manier 1: Verander hoe je over jezelf praat

Breng hem aan het pratenAls je moeite hebt met van jezelf houden, komt dat waarschijnlijk omdat je te negatief naar jezelf kijkt.

In je dagelijks leven is het heel makkelijk om vooral na te denken over dingen die misgaan.

Je bekritiseert jezelf omdat je twee kilo bent aangekomen of zo lang in je bed blijft liggen op zondagmorgen.

Je kijkt naar wat je wilt en ziet dat je onder de maat presteert. En dat je er eigenlijk de kantjes vanaf loopt. Op basis daarvan krijg je een slecht gevoel over jezelf.

Dan is er nog je werk of je studie. Je wordt continu bekritiseerd op hoe je presteert. Als je baas niet krijgt wat hij wilt, neemt hij je dat kwalijk. Maar dit zijn maar kleine stukjes van wie je bent als mens. Je bent meer dan wat je baas van je vindt en meer dan de cijfers die je behaalt op school.

Daarom is het goed om eens in de paar maanden een lijstje te maken

Daarop zet je alles dat leuk aan jou is.

Dit kan variëren van “ik heb leuke schoenen in mijn kast” tot “ik heb gisteren de plantjes van de buurvrouw water gegeven.” Alles wat je recent hebt gedaan dat aardig, lief of mooi was, mag je op dit lijstje zetten.

Daarnaast mag je ook eigenschappen benoemen. Of een lichaamsdeel dat je mooi vindt aan jezelf. Dit lijstje is bedoeld als “greatest hits” van jouw persoontje.

De volgende keer dat jij je niet zo goed voelt over jezelf, kijk je op dat lijstje en visualiseer je één voor één de punten die erop staan. Visualiseren betekent dat jij een voorstelling of beeld in je hoofd maakt van wat er op papier staat. Dat zal je een wat beter gevoel geven over jezelf.

Je kan ook in je agenda zetten wanneer je de volgende keer naar het lijstje kijkt.

Je kan het elke dag doen of elke paar weken. Het maakt niet uit, maar doe het zo vaak als jij het nodig hebt.


Manier 2: Vraag andere mensen wat ze leuk aan je vinden

Vraag je vrienden wat ze leuk aan je vindenBel je zus, je moeder en vraag het aan je vriendje (als je die hebt).

Vraag hen wat ze je beste eigenschap vinden en wat ze leuk vinden aan jou. Je zal dingen horen die je zelf nooit had bedacht.

Dit is een goede oefening omdat de mensen om ons heen heel anders naar ons kijken dan wijzelf. Ze hebben een compleet ander beeld van ons.

Zie het maar zo: zelf breng je 24 uur per dag in je eigen aanwezigheid door. De mensen om je heen zie je een stuk minder. Ze zien je vaak in topvorm, niet als je op de bank series aan het binge watchen bent.

Vaak zal je zien dat mensen een goed geheugen hebben voor lieve dingen die je voor ze doet.

Een klein gebaar om iemand het gevoel te geven dat die persoon speciaal is gaat een heel eind. Als je met enig regelmaat lieve dingen doet voor de mensen in je leven, zal je zien dat ze dit niet zijn vergeten.


Manier 3: Besef je dat de wereld negatief inschatten een functie heeft

De wereld was vroeger een gevaarlijke plek. Honderden jaren geleden was er nog geen bescherming voor het merendeel van de mensen. Tegenwoordig is onze maatschappij veilig en komen er relatief weinig conflicten voor. Maar vroeger was dat anders.

Als je duizend jaar geleden werd geboren, waren er veel dingen die je zonder pardon om zeep konden helpen. Een beetje voorzichtigheid was geboden want voordat je het wist was je een kopje kleiner.

In zo’n gevaarlijke wereld kon het geen kwaad om negatief ingesteld te zijn

het is gezond om voorzichtig te zijn

Als je geritsel in het struikgewas hoorde, kon je maar beter aannemen dat daar een bloeddorstige tijger in schuilging, dan dat het gewoon wat wind was.

De mensen die het negatiefst dachten en daardoor het voorzichtigst waren, overleefden.

Je vader en moeder, je opa en oma en iedereen daarvoor stammen allemaal af van voorzichtige en negatief denkende mensen.

Daarom is je brein van zichzelf erg negatief

Dat kan je het haast niet kwalijk nemen, als je nagaat waar wij mensen vandaan komen. Maar het is soms wel lastig omdat dit het lastig maakt om van jezelf te houden.

Wees daarom extra lief voor jezelf als je brein je weer eens op je kop geeft.

Elke keer dat je hersenen en gedachten onnodig negatief zijn, kan jij ingrijpen. Zeg dan tegen jezelf: “Daar ga ik weer. Mijn negatieve hoofd neemt een loopje met me.”

Je zal zien dat je leven op deze manier een stuk aangenamer wordt.


Manier 4: Schrijf iedere dag drie dingen op die je goed hebt gedaan

Dit is een hele belangrijke. 

Train je brain om te focussen op wat je goed doet en schrijf dagelijks op wat je goed deed

Op deze manier leer je jezelf aan om positief te zijn, en je te focussen op wat je goed doet. Zeker als je een doel probeert te behalen, is dit belangrijk:

Stel bijvoorbeeld dat je probeert af te vallen. Er is niets belangrijkers dan regelmatig opschrijven welke goede stappen je hebt genomen. Want als je dat niet doet, is het heel eenvoudig om jezelf op je kop te zitten omdat je niet snel genoeg vooruitgang boekt.

Je wilskracht is niet onuitputtelijk.

Als je bezig bent met afvallen komt er vroeg of laat een moment dat je smokkelt en toch dat lekkere taartje van je collega opeet. Op zo’n moment is het heel makkelijk om jezelf op je kop te zitten. Het lijkt namelijk alsof dit de enige manier is om je vreetneigingen onder controle te houden.

Maar dat is niet het geval.

  • Hoe meer jij jezelf op je kop zit, hoe meer spanning je schept.
  • En hoe meer spanning je schept, hoe eerder je wilskracht uitgeput raakt.
  • Want hoe minder stress je hebt, hoe meer wilskracht je kunt opbrengen.

Daarom is opschrijven wat je goed hebt gedaan vandaag een goede manier om er zeker van te zijn dat je wilskracht op peil blijft. En je blijft positief omdat je op een positieve manier blijft reflecteren op je dag.


Manier 5: Focus je op wat je wel kan

Stel dat je een probleem hebt. Hoe groot of ook klein het ook is: er is maar één manier om het op te lossen. En dat is focussen op wat je wel kan.

Als je te lang nadenkt over hoe ingewikkeld het allemaal is, maak jij jezelf machteloos.

Door dit soort gedachten gooit je brein vanzelf zijn handen in de lucht: “Oh, ik weet het ook niet meer. Het is dan maar zo.” En ondertussen blijf je gespannen omdat je geen oplossing ziet en in een nare situatie zit.

Daarom is het belangrijk om jezelf constant de vraag te stellen: “Wat kan ik wel doen?”

Ik zou zelfs willen zeggen dat het je niet is toegestaan om aan een probleem te denken zonder dat je deze houding gebruikt. Want met negativiteit kom je geen steek verder. En het geeft je alleen maar een rotgevoel.

Als je niet weet wat je kan doen, zijn er altijd mensen aan wie je het kunt vragen. Er is altijd iemand die hetzelfde probleem als jij heeft gehad en die het uiteindelijk heeft kunnen oplossen. Het is alleen een kwestie van die persoon vinden en hem vragen hoe hij het heeft gedaan.

Als je dat kan, zal je zien dat je leven een stuk aangenamer wordt en je meer van jezelf kunt houden.


Manier 6: Besef je dat iedereen onzeker is

Iedereen is onzekerSommige mensen komen over alsof ze onuitputtelijk veel zelfvertrouwen hebben.

Alsof er niets hen kan vernietigen.

Alsof ze nooit een negatieve stemming hebben.

Maar dat is schone schijn

De meeste mensen zijn niet gelukkig en hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. En de rest zit zo diep in de put dat ze er misschien wel nooit uitkomen.

De cijfers liegen er niet om.

Meer dan een miljoen mensen in Nederland gebruiken antidepressiva. Een groot gedeelte van de bevolking krijgt tijdens zijn volwassen leven een depressie. Dat zijn schokkende statistieken.

En laten we eerlijk zijn: je zou dat nooit verwachten als je ziet hoe zelfverzekerd mensen zich voordoen.

De reden is dat niemand wil omgaan met iemand die depressief is of het moeilijk heeft.

We willen ons omringen met vrolijke en succesvolle mensen

Onzekere mensen vermijden we. Omdat de hele bevolking dit aanvoelt, wordt elke onzekerheid onder het tapijt geveegd.

Zelfs de meest succesvolle mensen die altijd alles goed lijken te doen, zijn onzeker. Voordat ze ergens aan beginnen, weten ze ook niet of het zal slagen. Maar doordat ze weten hoe ze met hun stress moeten omgaan, laten ze zich niet kisten door die onzekerheid. En staat het hen niet in de weg als ze iets willen bereiken.

Daarom is het zo belangrijk om je te realiseren dat iedereen onzeker is.

Dan is het makkelijker om je te focussen op wat je wel kan doen en jezelf belonen als je een stap in de goede richting zet.


Manier 7: Doe iets aardigs voor iemand anders

doe iets aardigs voor iemand andersAls jij jezelf graag wilt zien in de spiegel is de snelste manier om iets altruïstisch te doen.

We voelen ons goed wanneer we iets liefs doen voor iemand anders zonder iets terug te verwachten. Dat zit in onze menselijke natuur.

Het makkelijkste (en beste) is om iets te doen voor iemand in je nabijheid. Hoe vaak vertel je jouw moeder dat je van haar houdt? Ok, misschien heel vaak…. Maar hoe zit het met je oma? En wanneer ben je voor het laatst bij haar op bezoek geweest?

Door je te focussen op het doen van kleine lieve dingen, geef jij je zelfbeeld een boost en hou je weer iets meer van jezelf.

Het is onmogelijk om negatief naar jezelf te kijken als je lieve dingen doet voor andere mensen.


Manier 8: Doe meer leuke dingen

Doe leuke dingenAls je moeite hebt om van jezelf te houden maakt je dat enorm serieus.

Dat maakt je niet leuk om bij in de buurt te zijn. Niet voor de mensen om je heen, maar ook niet voor jezelf.

We willen het liefst tijd doorbrengen met mensen die zich vrolijk voelen en die leuke dingen ondernemen. Niet bij iemand die altijd serieus is of die niet weet hoe hij zichzelf moet vermaken.

Daarnaast is lachen hartstikke gezond

Schrijf daarom op wat je leuk vindt om te doen.

Maak een lijstje met elke activiteit die je recentelijk hebt gedaan en waarvan je een lach op je gezicht kreeg. Dit kunnen grote activiteiten zijn die wat moeite hebben gekost…. of juist een klein avontuur waar je toch intens van hebt genoten.

Probeer elke dag iets leuks te doen, ook al is het iets kleins. Je wordt het snelste gelukkig als je elke dag 3-4 kleine dingetjes doet waar jij je prettig bij voelt. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dat veel beter voor je geluk dan het behalen van grote doelen. 


Manier 9: Eet gezond en wees daar trots op

Je gelukkig voelen is onmogelijk als jij jezelf volstopt met junkfood en snoep. Je hebt een gezond voedingspatroon nodig.

Je kan de meest positieve persoon op aarde zijn. Maar als jij je lichaam vervuilt met slecht eten, dan ga jij je vanzelf slecht voelen.

En dat is hartstikke zonde.

Gezond eten kan namelijk heel lekker zijn als je weet wat je moet doen en laten

Eet gezond en wees er trots opWil je meer weten over hoe dat precies in zijn werk gaat? Kijk dan eens op deze site.  

In het begin is het misschien lastig om je te houden aan een “gezonder” dieet. Je bent het eten niet gewend en vindt het daarom niet lekker.

Maar ook jij zult na een paar dagen moeten toegeven dat jij je scherper en gelukkiger voelt.

En de voordelen van gezond eten zijn op de lange termijn heel groot.

Natuurlijk is er ruimte om af en toe iets te eten wat ongezond is. Het gaat erom dat je het merendeel van de tijd de juiste en gezonde keuzes maakt.

Als je in een groep bent en jullie gaan met z’n allen naar McDonalds, dan hoef je niets te bestellen. Je kunt gewoon toekijken en trots zijn op je zelfvertrouwen en wilskracht.

Jij voelt je aan het eind van de dag goed over jezelf, zij niet.


Manier 10: Ga naar de sportschool

Ik kan je één ding ten volle aanraden als je moeite hebt met van jezelf houden. En dat is naar de sportschool gaan.

Je ziet er beter uit, krijgt voldoende beweging en voelt je lekkerder.

Het is belangrijk om jezelf niet op je kop te zitten als je in de sportschool bent. Het is normaal om je niet zo lekker te voelen als je begint en te denken: “Oh, wat heb ik nog een lange weg te gaan…. Ik had dit veel eerder moeten doen…. Wat heb ik toch ook een dikke kont….”

Daar schiet je helemaal niets mee op. En je zelfliefde wordt er niet groter van als jij continu jezelf uitscheldt.

Je kunt je juist beter focussen op het feit dat je naar de sportschool gaat.

Dat is al heel wat en laat zien dat jij je uiterlijk, lichaam en geest serieus neemt.

Dus laat je gevoel van eigenwaarde niet afhangen van hoe ver je nog bij je einddoel verwijderd bent, maar hoeveel tijd je op dit moment besteed om bij dat einddoel te komen.


Manier 11: Doneer aan een goed doel (zonder het iemand te vertellen)

doneer aan een goed doelEerder noemde ik al dat jij je beter gaat voelen over jezelf wanneer je iets liefs voor iemand anders doet.

Stel nou dat je bijdraagt aan een goed doel en nog veel meer mensen helpt. Dan is dat effect misschien nog wel groter.

Als je doneert aan een goed doel is het belangrijk dat je het niet aan iemand vertelt.

Want dan zijn de effecten voor je zelfvertrouwen het grootst.

Je deed het immers niet om goede sier te maken bij je vrienden en familie. Maar puur omdat je het een goed doel vond en graag je steentje wilde bijdragen.


Manier 12: Krijg genoeg zonlicht

Dit is nog een snelle manier om je wat beter over jezelf te voelen.

krijg voldoende zonlicht

Dit lijkt misschien vreemd. Want hoe helpt zonlicht om je beter te voelen over jezelf?

Heel simpel: vitamine D.

Vitamine D is een hormoon met veel functies in je lichaam. Zonder vitamine D is het onmogelijk om je goed te voelen. Veel mensen in Nederland hebben een vitamine D-tekort. Met name omdat ze te weinig zonlicht krijgen.

In Nederland is het niet heel makkelijk om genoeg zon te krijgen omdat hij niet zo sterk is en het grote gedeelten van het jaar koud en grijs is.

Daarom moet je zeker naar buiten als de zon wel schijnt. Grijp je kans en neem de zon op met je huid zodat er een flinke dosis vitamine D wordt aangemaakt. En je lichaam kan vitamine D sparen zodat je ook in de winter profiteert van een goede zomer.


Manier 13: Verbeter je slaap

verbeter je slaapDit is vergelijkbaar met je mentale en fysieke gezondheid. Als je niet goed slaapt is het onmogelijk om je goed te voelen over jezelf.

Je brein werkt namelijk niet goed als je geen slaap hebt gehad. Waardoor jij je automatisch slecht voelt.

Geen enkele hoeveelheid koffie, suiker of alcohol kan compenseren voor een goede nachtrust.

Dat is het moment waarop je hersenen zichzelf resetten. Als ze dat niet krijgen, word je gespannen, humeurig en kan je niet meer met stress omgaan.

Dat hoeft geen probleem te zijn als je zelfbeeld fantastisch is of wanneer je hard aan iets werkt. Ik heb ook weleens een nachtje overgeslagen om een deadline te halen. Maar de prijs die je ervoor betaalt is hoogt. Je lichaam functioneert niet goed en je stress neemt toe.

Als je dus moeite hebt om van jezelf te houden is een goede nachtrust ronduit essentieel.

En die krijg je op deze manier:

  • Slaap in een volledig verduisterde ruimte. Er mag geen enkel lichtje binnenkomen omdat je ogen dit door je oogleden kunnen waarnemen
  • Laat je telefoon buiten de slaapkamer. Als je een wekker nodig hebt, neem er dan één die nergens anders geschikt voor is
  • Koop een goede matras en een goed kussen
  • Bekijk het aantal uren dat je in het weekend slaapt als je geen wekker hebt gezet. Probeer ook doordeweeks dit aantal uren te krijgen. Zet het liefst geen wekker. Zet je er wel één, probeer dan voor je wekker wakker te worden. Als dat betekent dat je vroeger naar bed gaat: so be it
  • Dim 2 uur voordat je gaat slapen de lichten. Zo komt je hoofd alvast in de slaapstand. Kijk geen tv maar lees in plaats daarvan een boek. Of doe iets anders ontspannends
  • Zet een uur voordat je gaat slapen de telefoon uit

Zo, dit waren mijn 13 beste tips om meer van jezelf te houden. 

Van jezelf houden is de eerste stap om een gezonde en gelukkige relatie te krijgen. Je zal zien dat hoe leuker jij jezelf vindt, hoe leuker andere mannen jou gaan vinden.

En heb je de juiste man gevonden? 

Gebruik dan het Mannengeheim om hem verliefd op je te maken. Het is een simpele psychologische truc waarmee je een man geeft waar hij het meest naar verlangt. Wat het precies is, vertel ik je niet in deze blog. Ik deel het graag privé met je.

Vul je email adres hieronder in en ik zorg ervoor dat je het Mannengeheim binnen enkele minuten volledig gratis in je inbox krijgt:

Tim Veninga
 

Tim Veninga verwierf zijn status als absolute nummer één expert op het gebied van liefde en relaties met optredens in onder andere: AD, SBS6, NOS, Parool, Powned, Geenstijl, Grazia, Cosmopolitan, RUMAG, AT5, The Post Online, Blendle, Radio 538, 3FM, FunX, Radio 1, Universiteit van Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Inholland. Hij sprak duizenden mannen over hun liefdesleven en op deze blog schrijft hij artikelen voor vrouwen die mannen beter willen begrijpen.

Klik hier om een bericht achter te laten 0 reacties
Dankjewel voor het delen. Volg ons ook op Facebook & YouTube.

Send this to a friend