2

7 Tips Om Je Eigen Verlatingsangst In De Relatie Te Overwinnen

In dit artikel leer je:

7 tips om jouw verlatingsangst te overwinnen
  • De twee verschillende vormen van verlatingsangst: wat ze zijn, hoe ze in elkaar zitten en wat je eraan doet.
  • Hoe je vriend je kan helpen als je hiermee worstelt en hoe jij hem kan helpen om jou te helpen (snap je het nog?).
  • 7 Simpele zinnen waarmee hij jouw verlatingsangst beter zal begrijpen.
  • Wie je kan helpen om ervan af te komen (Hint: het is een professional, en hij werkt op wetenschappelijke basis).
  • …en nog veel meer.

Maar bekijk deze video voor je verder leest:


Hoe je verlatingsangst in je relatie vernietigt

Oei.

Verlatingsangst- I'm made out of glitter, water and anxietySoms krijg ik zo’n hartverscheurende berichten, dat ik even moet slikken.

Ik vind het niet altijd eenvoudig om te horen wat vrouwen me vertellen. Niet omdat ik het niet begrijp. Maar puur omdat ik zie hoeveel ze lijden.

In zo’n geval wil ik niets liever dan ze helpen.

Datzelfde gevoel krijg ik bij ernstige gevallen van verlatingsangst. Waarbij een persoon helemaal in beslag wordt genomen door deze angst.

Er zijn weinig dingen die heftiger zijn dan dat. Nou ja, misschien een klinische depressie dan.

Hoe je ermee omgaat, lees je hieronder. Ik geef je zeven tips om ervan af te komen, en om ervoor te zorgen dat je een zo mooi mogelijk liefdesleven krijgt.

Daar gaan we:


Tip 1: Bagatelliseer het niet

Kijk.

Er zijn twee vormen van verlatingsangst.

Vorm 1: Verlatingsangst light

Bij deze vorm is er niet zo veel aan de hand.

Je vind het eng dat hij bij je weg gaat, maar het is een knagende onzekerheid op de achtergrond van je leven. Dat begrijp ik goed.

De meeste mensen hebben dit in zekere mate.

  • Maar als je leert hoe je een sterke, onafhankelijke vrouw wordt…
  • …leert hoe je moet flirten en moet laten…
  • …dan zal deze angst vanzelf minder worden.

Je leert dan dat je zelf in de hand hebt of je een man in je leven hebt, ja of nee. De angst dat iemand bij je weg gaat wordt daardoor veel minder.

Maar er is ook een ander soort verlatingsangst.

Vorm 2: Verlatingsangst ultra

Verlatingsangst ultra is de echte verlatingsangst.

Als je echte verlatingsangst hebt, is dat niet mis. Je hebt last van allerlei zaken waar gewone mensen niet mee geplaagd worden in een relatie.

Echte verlatingsangst met extra kaas is niet mis

Dit zijn een aantal kenmerken:

  • De verlatingsangst is in gang gezet door een traumatische gebeurtenis, ofwel in je jeugd, of daarna.
  • Je krijgt nachtmerries dat hij bij je weggaat.
  • Je angst dat hij vertrekt, maakt het vrijwel onmogelijk om een relatie met hem te hebben. Of met ieder ander, wat dat betreft.
  • Je bent zo jaloers, dat hij niet eens aan een andere vrouw mag denken. Laat staan kijken.
  • Als hij al een blik werpt, dan denk jij meteen dat hij met haar vreemd gaat. En je schroomt niet hen daar beide mee te confronteren.
  • Als jullie meer dan 24 uur van elkaar verwijderd zijn – of een nacht als jullie samenwonen – dan raak je in paniek.
  • Fysieke symptomen bestaan uit hyperventilatie, paniekaanvallen en andere nare zaken.

Als je 1 of 2 van deze symptomen hebt, betekent het niet dat je verlatingsangst hebt.

Sterker nog: in de meeste gevallen valt dat allemaal mee.

Maar sommige mensen hebben het merendeel van de kenmerken. En het gevolg is dat hun liefdesleven erdoor ontwricht wordt.


Tip 2: Verlatingsangst is de grootste reden dat je verlaten zult worden

Verlatingsangst - Thanks for helping with my abonnement issuesWeet je wat het nare is van verlatingsangst?

Als je er last van hebt, maakt het je relaties van binnenin kapot.

Tenminste, als het om echte verlatingsangst gaat.

In dat geval zijn de kenmerken zo hevig, dat de kans heel groot wordt dat jij je partner verliest. Ik kan je natuurlijk wel leren hoe jij je gebroken hart heelt. Maar dit vermijden is nog beter.

Want door de manier waarop jij je gedraagt, verander je letterlijk van persoonlijkheid in zijn ogen.

  • Toen hij je leerde kennen, was je ongetwijfeld een sterke, onafhankelijke vrouw.
  • Maar nu je hem beter leert kennen, en de angst begint op te spelen, verander je in het tegenovergestelde daarvan.

Hij zal niet inzien dat jij verlatingsangst hebt

Hij zal eerder denken dat je heel jaloers en claimerig bent, en vervelend in de omgang

Hij zal niet begrijpen waar je gedrag vandaan komt.

  • De ene dag was je nog onbezorgd en lief.
  • En de volgende ben je ineens een jaloers en claimerige vrouw, die hem koste wat het kost aan zich wil binden.

Dit is heel onaantrekkelijk voor een man (Leestip: wat wel aantrekkelijk is).

Zeker als jullie al een tijdje aan het daten zijn, en hij je een beetje heeft leren kennen.

In zo’n geval is het net alsof je hem eerder een verkeerde voorspiegeling hebt gemaakt van hoe je echt bent. En dat zal hij je nooit in dank afnemen.


Tip 3: Leg je partner uit wat er aan de hand is

Kijk:

Je zit in een lastige situatie. Je hebt zonder dat je het wil last van iets wat mannen enorm bij je weg kan drijven.

Tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen

Verlatingsangst - I lef when you talked about abandonment issuesZoals ik je al uitlegde, zal hij niet inzien dat jij verlatingsangst hebt.

  • Hij zal denken dat jij je als een zeurkous of als een trol gedraagt.
  • Hij zal het in ieder geval niet toeschrijven aan onzekerheid, maar gewoon denken dat jij een trut bent.

Dat is niet wat er aan de hand is. Je kan er weinig aan doen dat je zo doet. Je voelt je rot vanbinnen, en die energie moet ergens heen.

Maar ja:

Je kan het hem niet kwalijk nemen als hij ervan uitgaat dat dit komt omdat jij niet zo aardig bent. (Mannen begrijpen vrouwen nu eenmaal niet altijd).

Gelukkig kan jij hem tekst en uitleg geven. Zodat hij weet wat er in je omgaat. En er rekening mee kan houden.

Leg hem uit wat de situatie is, in Jip en Janneke taal

Zeg het in kleine stapjes. Zodat je man je kan begrijpen.

Hij moet weten dat je serieus bent. Dat er echt iets aan de hand is, waar jij niets aan kan doen. En dat het niet iets is wat je uit je duim zuigt, of waar hij grappen over kan maken.

Zeg bijvoorbeeld:

“Hee. Ik moet je wat vertellen. Weet je nog, dat ik gisteren door je telefoon zat te bladeren? En hem naar je hoofd smeet omdat je een sms met “dankjewel voor het hosten van het kerstdiner” naar mijn zus had gestuurd?

En weet je nog, die keer dat ik geflipt was tegen je zus omdat ik dacht dat ze je scharrel was? Haha, ja, dat was ongemakkelijk. Nou, dat komt dus omdat ik verlatingsangst heb. En niet zo’n beetje ook.

Ik weet dat ik me op zulke momenten irrationeel gedraag. Dat ik niet goed nadenk. En impulsieve dingen doe.

Ik weet ook dat je niet voornemens hebt om bij me weg te gaan. En dat het allemaal in mijn hoofd zit. Ik weet dat het mijn probleem is. En ik kan er niets aan doen, maar ik hoop dat je er begrip voor hebt.”

Benadruk vooral dat je inziet dat het een probleem is als je gekke dingen doet.

En dat je het niet gek vindt als hij het niet heel chill vindt als jij helemaal los tegen hem gaat, of tegen iemand die hij kent. Zodat hij begrijpt wat er aan de hand is, en er verder geen misverstand over ontstaat.

Waarom je dit doet, is simpel

dit is waaromJe legt hem uit hoe de vork in de steel zit.

Zodat hij geen aannames doet over wat er in je hoofd omgaat. Als hij zelf namelijk een beeld probeert te vormen van wat er speelt, zal hij aannames maken die niet kloppen.

Zoals gezegd zal zijn eerste reactie zijn: “Wat een trut.”

En mogelijk wil hij daarna weinig met je te maken hebben. Maar als hij weet dat je een probleem hebt, en dat je het heel vervelend vinden voor hem en voor jezelf, dan zal hij welwillender zijn.

Hij weet dan immers wat hij kan verwachten. En dat hij dit probleem er gratis bijkrijgt bij de relatie.

Dat betekent niet dat hij het leuk hoeft te vinden

Maar wel dat hij zit adequaat kan voorbereiden.

En dat hij niet zo hard meer zal schrikken, als je helemaal los gaat.

Daarnaast kan hij je op allerlei manieren steunen. Met als belangrijkste middel door relatief rustig te blijven als jij losgaat. Door te denken: “Oh, daar is de verlatingsangst van mijn vriendin weer.”

En belangrijker: hij schrijft het niet toe aan je karakter.

Hij zal niet aannemen dat je een slecht mens bent, als hij weet dat het buiten je controle valt. Dat het niet iets is wat bij je karakter hoort, maar wat je hebt opgelopen.

Mijn algemene tips over ‘praten met mannen’ kunnen je ook helpen in dit gesprek.


Tip 4: Ontken het niet

Nu je het aan je vriend hebt verteld, heb je een belangrijke stap gezet.

Je hebt aan de belangrijkste persoon in je leven uitgelegd dat er iets met je aan de hand is. En dat je alles wil doen om dit te voorkomen.

Het is vervelend dat je hier doorheen moest. Maar het is een belangrijke stap voorwaarts.

En nu is het belangrijk dat jij het aan jezelf blijft erkennen.

De struisvogelmethode heeft in dit geval geen zin

Ontken de verlatingsangst nietAls ik iets heb geleerd, is dat je dit soort neigingen niet kunt onderdrukken.

Je kan niet doen alsof het niet bestaat. En je kan al helemaal niet stappen maken die te groot zijn voor je angst.

Als je enorm bang bent dat hij bij je weg gaat, is het misschien geen goed idee om drie weken gescheiden van elkaar te zijn.

En te doen alsof er dan niets aan de hand zal zijn. Natuurlijk zal je in die tijd overstuur raken.

Daarom is het goed om alle situaties op te schrijven waarin je erg bang wordt. Zodat jij en je vriend een lijst kunnen maken.

En dat jij op basis daarvan beslissingen kan nemen op het volgende vlak.


Tip 5: Neem kleine stapjes om de angst te overwinnen

Kleine stappen nemen bij verlatingsangstKijk:

Als je van je verlatingsangst wil komen, dan is er maar 1 wetenschappelijk bewezen methode om deze te overwinnen.

En dat is dat je elke keer een klein stapje door je angst heen neemt.
In plaats dat je vriend drie weken op vakantie gaat….

…maak je er een paar dagen van.

En ook al voel jij je rot in die paar dagen, je probeert er doorheen te bijten.

Jij leert te beheersen

Door telkens kleine stapjes te nemen, en jezelf tot rust te laten komen als hij weer terug is, zorg jij ervoor dat de angst niet de controle over jou krijgt.

Sterker nog: je leert je verslaving beheersen, in plaats van andersom.

Ik weet dat dit een lastige opgave is. Maar zoals je weet helpt de struisvogelmethode voor geen meter.

  • Je telkens een klein beetje blootstellen, is de enige manier om ervan af te komen.
  • En als je merkt dat het goed gaat na die twee dagen, ga je weer een stapje verder.
  • Tot je uiteindelijk op het punt komt waarbij de angst minder grip op je heeft.

Misschien is die twee dagen al te veel voor je. Misschien is voor jou de opgave om niet in paniek te raken als hij een avondje op stap is met zijn vrienden. Of misschien een paar uur.

Waar de grens ook ligt: daar is waar je begint. En daarna bouw je het langzaam uit.

Want het is als het lopen van een marathon. Daar ga je ook niet aan beginnen als 2 kilometer joggen al lastig voor je is.


Tip 6: Overweeg hulpverlening

Het is heel moeilijk om hier alleen doorheen te gaan.

Dat komt omdat je door je angst overal bewijslast gaat zien, dat je gelijk hebt.

Als je bang bent dat hij bij je weg gaat, verandert een sms’je van zijn zus in dat van een lover.

Als je vreest dat hij je verlaat, kan hij geen moment bij je vandaan zijn zonder dat jij denkt dat hij nooit meer terugkomt.

In zo’n geval is het verstandig om een psycholoog of een andere professional in te schakelen

Iemand die ervaring heeft met het behandelen van deze klachten. En er een wetenschappelijk bewezen systeem voor gebruikt.

Je hebt een buitenstaander nodig die je doet inzien dat de dingen die je denkt, mogelijk helemaal niet kloppen.

Zonder die buitenstaander is het heel moeilijk om dat te overwegen. Als je er dus moeite mee hebt, is het handig om hulp te zoeken.

Door te informeren bij je huisarts, kan je een verwijzing krijgen naar de juiste persoon. Of dit nou een sociaal werker is, of een psycholoog.


Tip 7: Werk aan je leven

Doe leuke dingenWat daarnaast enorm kan helpen, is om een sterker sociaal netwerk te creëren. Dat niet alleen. Wat te denken van je dagbesteding?

Hoe meer je leert om je tijd in andere zaken te spelen, hoe kleiner de angst wordt dat je vriend bij je weggaat.

Dit klinkt misschien gek.

Maar als je per dag een flink aantal uren besteedt aan het behalen van een doel, dan wordt dit vanzelf belangrijk voor je.

Dat maakt dat er meer gaande is in je leven dan of je vriend bij je blijft of niet

Als het dan daadwerkelijk gebeurt, komt de klap minder hard aan. Je hebt immers nog een aantal doelen om aan te werken, en zal minder uit het veld geslagen zijn.

Ik wil hiermee niet beweren dat je “geen leven” hebt.

Wat ik je wel wil vertellen, is dat het altijd beter kan. Het gaat er niet uit hoeveel je op de bank hebt of hoe goed je baan is. Of hoeveel je vriendinnen je hebt, en hoe close jullie zijn.

Maar als jij erop focust dat die banden sterker zijn dan met je vriend, of je een paar uur per dag flink aan je carrière werkt (en liever langer), dan krijgt de angst minder grip op je.

En daarnaast kan je altijd sporten om de stresshormonen eruit te gooien. Zo voorkom je dat jij je er te erg in laat meeslepen.


Nu weet je hoe je verlatingsangst kan doorbreken, overwinnen en oplossen

Want ik wil niet dat jullie besluiten om jullie relatie te verbreken, gebaseerd op deze angst.

Ik weet dat het lastig is, zeker als je het op latere leeftijd meemaakt. Het is moeilijk om deze angst te laten wegnemen of te genezen. Maar je kan hem wel verminderen en uiteindelijk verwerken, onder begeleiding van een hulpverlener.

Nu ben ik zelf niet bevoegd om die hulpverlener te zijn, maar waar ik wel bevoegd voor ben, is jou het Mannengeheim vertellen.

Het is een inzicht dat ik door mijn jarenlange ervaring met het coachen van mannen heb verkregen. Het is een kijkje in zijn hersenen om beter te begrijpen waar een man het meest naar verlangt. Wil je weten hoe het werkt?

Laat dan even hieronder je e-mailadres achter en ik stuur het meteen naar je op.

Tim Veninga
 

Tim Veninga verwierf zijn status als absolute nummer één expert op het gebied van liefde en relaties met optredens in onder andere: AD, SBS6, NOS, Parool, Powned, Geenstijl, Grazia, Cosmopolitan, RUMAG, AT5, The Post Online, Blendle, Radio 538, 3FM, FunX, Radio 1, Universiteit van Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Inholland. Hij sprak duizenden mannen over hun liefdesleven en op deze blog schrijft hij artikelen voor vrouwen die mannen beter willen begrijpen.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Dankjewel voor het delen. Volg ons ook op Facebook & YouTube.

Send this to a friend